6 febr. 2008

'Monstruoso', o com es pot arribar a vendre merda amb una bona campanya viral


El cas de Cloverfield (maleït el dia que van decidir traduïr-la com Monstruoso) és interessant. Tot va començar el juliol del 2007 en forma de teaser trailer a l'estrena de la pel·lícula Transformers. Aquest teaser no mostrava cap nom de pel·lícula, només el nom del productor J. J. Abrams i una data d'estrena: 18 de gener del 2008. Ràpidament es va començar a especular què podria ser aquell nou projecte del creador de Perdidos i Alias. Es va arribar a dir que 01-18-08 (com es coneixia el film llavors) era una extensió de Lost, amb pistes per desxifrar el misteri de l'illa, etc. La premsa i moltes webs i blogs comentaven si es tractava d'una nova versió de Godzilla o Voltron. Després va aparèixer el tema de Slusho: Una marca fictícia de refresc japonès que apareixia en projectes de J. J. Abrams (i curiosament a un parell de capítols de Heroes). Totes aquestes connexions van fer moure la maquinària d'internet, i el hype va augmentar de manera considerable. Aquesta marca Slusho està lligada a Tagruato, una mena de petrolera o perforadora que més tard apareixia en un vídeo fictici d'un telenotícies on es veia una plataforma petrolera enmig del mar atacada per alguna cosa.

A pocs mesos de l'estrena, va aparèixer el tràiler oficial, que no ensenyava gaire més però ja donava nom al film: Cloverfield. Van anar apareixent algunes fotos i dibuixos del monstre a mode d'spoiler, i ja només quedava esperar el dia de l'estrena.

M'hagués agradat anar a veure Monstruoso el dia de l'estrena a Espanya (1 de febrer) però havia quedat per veure Lost 4x01 (on Hurley està comprant Slusho en el vídeo on veu...), i durant el cap de setmana estava fora de Carnaval. Total que vaig aprofitar per anar-hi ahir dimarts, amb les entrades gratis que regalen BBVA per gastar diners amb les seves tarjetes Blue. I quina sort que no hagués de pagar per veure la peli!

Tranquils, no hi ha spoilers.
Però si n'hi hagués m'ho agrairíeu, perquè realment no cal anar a veure tal cosa al cinema. No és que no sigui espectacular, però més que una pel·lícula em sembla un experiment-experiència audiovisual com [REC]. Serà que està rodat amb càmera en mà (un gran error que potser volia fer la peli més realista però genera molt poca credibilitat).

També és destacable la poca veracitat del film (i no em refereixo al monstre): Un videoaficionat que es queda gravant com ataquen als seus amics, i en canvi fuig quan pot tenir un pla general sense cap risc de la criatura? Una gravació en una tarja SD, però que fa els salts típics d'una cinta? Per qui ens prenen?

Trobo que per haver tingut una campanya viral tan ben elaborada, veure el producte final és una autèntica decepció. Espero que no passi el mateix amb The Dark Knight, perquè està tenint un magnífic màrqueting que no vull que sigui per encobrir un mal producte com és Monstruoso.

Veredicte: Encara que sigueu fans de Lost o de J.J. Abrams, no cal veure-la. És un fim totalment prescindible que no passarà a la història (del cinema, clar, potser sí que passarà a la història de la publicitat), compte, és la meva humil opinió, tothom és lliure d'anar-la a veure. Amb Mision Imposible 3 (que a mi personalment am va agradar) i aquesta, ja van dos patacades d'Abrams al cinema. Què tal serà Star Trek ?

Estàs d'acord amb el que dic? Opines tot el contrari? Fes-m'ho saber! Deixa un comentari!

10 comentaris:

  1. És bo saber-ho, així m'estalviaré no d'anar al cine, sinó de perdre ample de banda baixant-me la pel·lícula xD

    I és que amb el cine actual, no val gaire la pena de pagar TANT (és un escàndol).

    ResponElimina
  2. El tema dels títols traduïts dóna per molt, es treuen cada cosa de la màniga...

    Doncs jo pensava que podia estar bé, m'alegra saber que no he d'anar-la a veure :)

    ResponElimina
  3. doncs jo sí que l'he vist... i pagant! :(

    Coincideixo plenament amb tu: és fatal. Vol tenir una història (d'amor) però és totalment inversemblant i avorrida. No ens interessen els personatges. No resol cap dubte sobre el monstre. Mareja molt. Moltíssim. I no val res. És com REC però amb pasta i sense ingeni. El que em fot més és que quan estrenin la versió de REC als EUA la gent no anirà a veure-la pq pensaran que és més de la mateixa merda.

    ---

    Per cert, tbé penso el amteix de elCliché. Ja veurem què acaba passant... De moment no sabem res de Dover. Crec que el resultat es dirà la setmana que vé!

    ResponElimina
  4. Soc al·lèrgic a les superproduccions holywoodianes!
    I si a sobre necessiten de gran bombo i plateret encara més!

    ResponElimina
  5. Doncs fas molt bé d'esbombar "castanyes pilongues" com aquesta.
    Cada cop més, ja no tan sols en el cinema sinó en qualsevol altre aspecte de consum del mon, les partides pressupostàries dedicades al màrqueting s'incrementen voluptuosament mentre que les dedicades a la producció del producte o servei baixen escandalosament. Això té com a resultat, en un primer nivell, més gent assabentada de l'existància d'un producte però més productes poc treballats o mal acabats. I en un segon nivell, provoca molta gent amb desig de comprar-ho i un altre tant de gent decebuda pel producte. Son els temps que ens ha tocat viure :-(

    Et faré cas i no hi aniré.

    ResponElimina
  6. gràcies pels comentaris!

    aljube, m'ha fet gràcia això de l'ample de banda! però si vas sobrat d'AB, la pots baixar per curiositat (només si no tens res més a fer i estàs molt avorrit!)

    vier, això de les traduccions em penso que ho hem comentat alguna vegada. algun dia faré una bona recopilació de traduccions 'WTF?!' si no hi vas t'estalvies unes euros que pots invertir en Juno, o la dels Coen quan l'estrenin, que pinta bé.

    arnau, em sap greu que paguéssis. tens tota la raó. l'intent d'història d'amor em va semblar cutríssim. els personatges, caca. i el mareig, doncs sí. el millor potser era el so, que feia retronar tota la sala, exageradíssim, però genial. Quarantine la maquillaràn tant que no tindrà res a veure amb [REC], i vés a saber si en faràn bona campanya...

    això d'elCliché fa ràbia perquè a vegades tenen informacions d'última hora i pengen discs en DD.

    glamboy69, jo tant com al·lèrgic tampoc. una bona Matrix, o uns Star Wars o LOTR no fan mal a ningú (a no ser que sigui d'empatx de crispetes).
    no recordo cap campanya per 'The Prestige, El truco final' ni per 'Hijos de los hombres', de les millors de l'any passat (bé, del 2006)

    marc, no m'havia parat mai a pensar en la teva reflexió. i tens tota la raó: ens estàn venent merda embolicada en paper de regal i llaçet.

    si ja us he convençut per no anar-la a veure ja estic satisfet! menys inversió en publicitat i més en producte!

    ResponElimina
  7. A mi personalment no em va desagradar en excés, però entenc que a la gran majoria no li agradi.

    A mi la vista subjectiva m'agrada molt, però es mou massa i acaba marejant.

    D'altra banda, m'agrada la idea de volver veure-ho d'es d'un punt de vist mes "realista", però com comentes, aquest realisme es veu molt afectat pel fet de que arriva a l'absurd el que porti la càmera tant com la porta.

    Penso que si simplement s'haguessin centrat en que el protagonista es el monstre i que fosin escenes recopilades de moltes càmeres (cosa mes plausible que no el que ens han mostrar) hagués quedat tot molt millor.

    A demès, això faria que no fos necessari que el que graba estigui corrents tota la estona, fent mes lleuger el tros de carn massa gros per mastegar que es el moviment de la càmera.

    Per últim, el que mes pesat s'em va fer va ser la primera escena, estupidament llarga pel que realment aporta a la pel·licula, un penós intent de que coneguem els personatges i les seves relacions.

    ResponElimina
  8. Vaia mierda peli!! Tant doble-sUrraun Hi-Tec Vision, etc etc..y ni es veu be el monstrU ni res...nomes una mierdecilla d'aranyes..

    Ho millor de la jornada cienfila...el descobriment de les pizzes campofrio de carn ;)

    BRODERIO.

    ResponElimina
  9. seregmegil, com es nota que estàs acostumat als FPS!

    Això que dius de centrar-se en el monstre i mostrar talls de diferents talls, no sé si li trencaria el ritme, o si hi ajudaria.

    Totalment d'acord amb la primera escena! Fatals els intents de mostrar relacions o que els personatges tinguin sentiments!!

    ResponElimina
  10. Eis doncs a mi no em va semblar tant tant dolenta. La veritat que te l'has d'agafar com una pel·lícula de ficció, amb les seves flipades pròpies com la salvació de la noia miraculosament viva en un rascacel on els protagonistes pujen per les escales fins a la planta 69 o així, com si fos de tres plantes. D'altra banda a mi em va tenir expectant per saber que es el que pasava quan la camera no captava les coses o explotava alguna cosa.
    Si dius que aquesta és dolenta, és que no has vist la peli on surt Matthew Fox (Jack a Lost), la "fantàstica" (és ironia) pel·lícula, En el punto de mira(Vantage Point).
    La meva crítica sobre aquesta peli: http://nessaisaralonde.blogspot.com/2008/03/en-el-punto-de-mira-point-man.html

    ResponElimina